Thursday, 19 March 2015

ANTHROPOLOGY AND EVOLUTION
Philosophy and citizenship. 1º Bachillerato. Programa lingüístico
Prof. Félix González Romero.

El grupo de 1º Bachillerato del programa lingüístico de Philosophy and citizenship  ha realizado un trabajo de investigación acerca de las implicaciones filosóficas del evolucionismo, que hemos dado en llamar “Anthropology and Evolution”. Para la realización de este trabajo los alumnos han utilizado los ordenadores del aula móvil de Escuela 2.0 durante seis sesiones y han realizado una navegación guiada en la red en búsqueda de información que les permitiera responder a las cuestiones del “worksheet” que se adjunta. Al principio de cada sesión, el profesor ha dado una serie de indicaciones para facilitar la búsqueda de información, introduciendo los contenidos conceptuales clave. El punto de partida es la visita a la página web del Arizona State University's Institute for Human Origins, que contiene diversos documentales interactivos, así como tablas cronológicas y artículos divulgativos sobre la evolución humana en lengua inglesa. La primera parte de la investigación ha consistido en la realización de la recogida de información para cumplimentar las cuestiones 1-3. A partir de la síntesis de estos contenidos conceptuales, hemos introducido el ejercicio individual de reflexión filosófica a través de los “topics for consideration” de la cuestión 4, con el objetivo de promover el espíritu crítico y la argumentación racional. Los resultados han sido magníficos. Posteriormente y, para promover la síntesis y contrastación de resultados, los alumnos han visto el documental La Odisea de la especie.



Philosophy and citizenship.  Anthropology and Evolution.
RESEARCH WORK.
1st baccalaureate.

Alonso the Ercilla  State Secondary School. Bilingual section.


Visit the site www.becominghuman.com (Arizona State University's Institute for Human Origins) and answer the following questions:

1. Rebuild (draw) a timeline/chart with the different human species, their specific traits and capacities (include the hominids)

2. After watching the interactive documentary, how would you relate the development of these three human traits to the emergence of human intelligence: free hands, bipedalism and brain growth ? You are allowed to look for further information on other sites or sources.

3. Look into the theories of evolution on the web. Design a definition for each of the following scientific terms:

- Lamarckianism
- Catastrophism
- Fixism
- Mutationism
- Darwinism
- Synthetic theory of evolution

Which of these theories are nowadays in force?

4. Put forward your arguments about these topics for consideration:

A. Is it possible to fit together the scientific evidence given by Paleontology and Biology that the species (including human being) have evolved from others with the belief in the existence of God supported by religions?

B. Apes and human beings have an incredible genetic similarity (98.5% of common genes) and a common ancestor in evolution, but the qualitative difference in their mental abilities is actually humungous. How would you explain this fact?



 




Adjuntamos algunas fotografías:


No comments:

Post a Comment